Saptamana Altfel

  • PDF
p1230918

Titlul activității:   Workshop de desen în cărbune

 

  • Domeniul în care se încadrează: cultural,artistic.

 

  • Scopul activității: Crearea unor legaturi între elevii și cadrele didactice de la școli diferite,promovarea imaginii școlii și a ofertei educaționale în comunitate.
    • Obiective operaționale:

-respect pentru diversitatea opiniilor;

           -încurajarea permanentă a elevilor;

           - stimularea dinamicii de grup și a implicării tuturor elevilor;

             -creativitate în abordarea conținuturilor;

           - deschidere pentru nevoile diferite și speciale ale elevilor;

             -interes pentru dezvoltarea personală a elevilor;

-încurajarea elevilor pentru lucrul în echipă;

-valorizarea parteneriatelor cu membrii societății/comunității;

-Stimulrea creativitatii prin oferirea unor mijloace de studiu încă necunoscute;

-Observarea din punct de vedere pedagogic a relatțiilor dintre elevi de diferite vârste;

-Oferirea posibilității de a experimenta elemente de pedagogie elevilor de la clasele de arhitecură și arte;

 

  • Elevi participanți :124 dintre care 104 elevi vizitatori si 29 de la liceul de arte 90% dintre elevii grupului țintă.

 

  • Durata și locul desfășurării :Acțiunea s-a desfășurat pe parcursul a 3 zile, 7-9 aprilie 2014,în atelierele Liceului de Arte Alba.

 

  • Descrierea activitatii: Activitatea a constat în realizarea unor ateliere de lucru în care elevii de la Liceul de Arte Alba ,împreună cu profesorii lor,au coordonat lecții de desen în cărbune,la care au participat elevi din clase primare,a III-a si a IV-a ,de la școli generale din oraș,care au venit împreună cu învățăoarele lor și cu părinții la sediul Liceului de Arte.Desenele au fost realizate în cărbune de desen ,tehnică de desen pe care nu o cunoșteau și au fost ajutați și îndrumați de elevi din clasele a VII -a și a X-a de la Liceul de Arte.Elevii din şcolile generale au realizat desene pe teme de primavară iar la sfârșit s-au prezentat și și-au arătat desenele colegilor,împreuna cu explicații,având astfel posibilitatea sa pună în aplicare modalitațile de exprimare și comunicare însușite în orele de limba română.Elevii de la liceul au putut experimenta o relație pedagogică cu elevii mai mici și totodata au putut să vadă o clasă de elevi din perspectiva profesorilor lor și să înțeleagă în ce constă munca unui profesor -îndrumător.

 

  • Rezultatele activitatii:Elevii vizitatori au putut observa schimbările care au loc în natură,primăvara,în timpul deplasării lor către liceu și au putut desena fenomenele obsevate și de asemenea au fost foarte încântați să vadă cum se lucrează în liceul de arte,să cunoscă elevi de liceu,le-au fost arătate lucrări făcute de colegii lor mai mari și au experimentat cu multă plăcere desenul în cărbune.Elevii de liceu au fost de asemenea mulțumiti de poziția de pedagogi ce li s-a oferit și au înțeles în ce constă munca unui profesor la catedră.

Elevii liceului și-au manifestat dorința de a repeta experiența și în următorul an.

 

  • Motivația :Propunem activitatea noastra pentru ca noi considerăm că educația vizuală și estetică este un element foarte important în dezvolatrea conștiinței elevilor,că educarea gustului și dezvoltarea simțului pentru frumos sunt elemente care sporesc șansele oricărui tânăr de a-și găsi un loc mai bun în societate și fac diferența între oameni.Eliminarea kitchiului din cotidian trebuie insuflată elevilor de la cele mai mici vârste pentru ca la sfârșitul școlii ei să devină cetățeni cu o solidă cultură vizuală,cu înțelegere pentru valorile de patrimoniu și cu posibilitatea să discearna între frumos și urât,între bun gust și kitch.Cultura estetica este la fel de importantă precum cultura generală pentu că sporește sensibilitatea,simțul de observație,formează caracterul,obișnuieste copilul să emită judecăți de valoare și îl face conștient de sine și de poziția sa în societete.Considerăm că dezvoltarea creativității este benefică oricărui domeniu pentru că înseamnă în primul rând abordarea inedită a unor teme ,ceea ce poate duce la inovare și la găsirea de soluții și formule noi.De-a lungul istoriei s-a dovedit ca doar creativitatea a dus la progres în toate domeniile, iar perioadele în care ea a fost supusă dogmelor au fost perioade de stagnare.

 

p1230893p1230895p1230896p1230898p1230902p1230906p1230908p1230914p1230918p1230919

 

            DECLARAȚII ALE PARTICIPANȚILOR LA PROIECT

 

Prof.Sorina Țibacov inițiator-coordonator proiect :

 

,,Când am propus această acțiune pentru săptamâna,,Să știi mai multe să fii mai bun,, nu mă așeptam să aibă succesul care l-a avut.M-a surprins plăcut colaborarea cu doamnele profesoare din învățământul primar,care au adus un numar neașteptat de mare de copii la liceul nostru pentru a participa la acest proiect.Sper să repetăm acestă experiență și în anii viitori și să devină o tradiție aceste poți dechise pentru elevii din școlile primare din oraș.Mă bucur deasemni că elevii noștri au avut parte de o experiență interdiciplinară artistic-pedagogică’’

Pop Elena Maria Cristina -profesor titular, Liceul de Arte, Alba Iulia:

 

   ,,Ținta noastră este o alfabetizare vizuală a tuturor, în primul rând – a copiilor a căror educație este centrată pe nevoile lor, mai exact ,plecând de la curiozitatea lor investigativă și de la joc – ca munca atrăgătoare de învațare și autoformare, educația estetică- vizuală este și cea mai propice educație personalizată.

   Cultivarea artei înseamna educarea sensibilității noastre.Exercițiul artistic este o ofertă excelentă de echilibrare intrapsihică globală și acțional -comportamentală.

Prin acest proiect, propunem deci, o alfabetizare vizuală a copiilor, pentru ca ei:

-să poata lua propiile decizii estetice;

-să combată eficient kitsch-ul vizual;

-să-și conserve spontaneitatea creativă;

-sa fie capabili oricând, să se recalifice, să îsi schimbe locul de muncă, mediul.

   Prin acest proiect, propunem un exercițiu de artă, sub infațișarea jocului. “ Jocul “ acesta include și o anumită problemă gramaticală, tehnică, si anume “Desen în cărbune”, subiectul fiind unul cu caracter liber.

Îndrumările din partea profesorilor coordonatori și a elevilor gazdă, au fost unele elocvente și practice, dar numai de ordin tehnic, de mânuire a instrumentelor și de utilizare a materialelor de lucru, adică a foii de hârtie și a cărbunelui, punându-i permanent pe copii, să descopere.

   Evaluarea lucrărilor și aprecierea lor, a fost una încurajatoare, fiindca toate lucrările au fost originale și spontane, copiii dovedind un interes deosebit pentru descoperirea unui material nou de desen, cum este carbunele.Evaluarea a fost atât verbală, cât și acțional – practică, elevii expunând-și fiecare, pe rând, lucrarea în fața clasei/grupului, vorbind fiecare despre ceea ce a desenat, reușind astfel să se și autoevalueze.Iar noi, colectivul implicat in acest proiect, nu ne dorim decat ca acest fundament, sau ca aceasta idée (pusă în practică) să fie amplificată și dezvoltată ulterior.’’

 

Șerban Adela, 38 ani parinte elev participant, Sc. nr. 7,“M.Eminescu”:

   “ Fiica mea a fost foarte încântată de participarea la acest proiect. Era încantată de ceea ce a putut să realizeze, era încantată de faptul că a lucrat cu un material nou, de care nici nu știa că s-ar putea desena cu el. Și faptul că și-a expus lucrarea în fața clasei și a fost lăudată, a contat pentru ea. Acasă, având în vizită două colege, numai despre orele acestea au povestit. Lucrările le-a păstrat, și am lăsat-o să le lipeasca pe perete. Sunt bucuroasă de bucuria fetei mele, și sunt bucuroasă că a descoperit ceva nou.Ca mamă, îmi doresc mult ca acest proiect să se mai organizeze și în viitor.”

 

Pîţan Andreea, eleva in cla aXa , la Liceul de Arte ,,Regina Maria":

,,Am participat în săptămâna ,,Să știi mai multe să fii mai bun’’ la o activitate, în care noi cei de la secția de arhitectură, care ne pregătim pentru o carieră în domeniul artelor vizuale, am avut parte de o experiență pedagogică și am putut să experimentez o eventuală altă profesie,lucru care poate,în viitor,îmi va fi de folos.’’

 

Bozeșan Adriana cl a Xa B,Liceul de Arte:

         ,, În perioada 7-9 aprilie adică în săptămâna,,Să știi mai multe să fii mai bun,, am avut o experiență foarte frumoasă alături de elevi din clasele primare. Mi sa părut foarte bună ideea de ai îndruma spre desen și poate chiar de a inspira pe câțiva dintre ei pentru un viitor la un liceu de specialitate precum al meu.’’

 

GolceaAlexandruclaXa B,Liceul de Arte:

            ,,În perioada 7-9 aprilie am participat la săptămâna,,Să știi mai multe să fii mai bun’,’ acolo am avut o experiență deosebită alături de elevii claselor primare III – IV, pe care i-am ajutat să deseneze, și sper că i-am îndrumat spre o cale a artei.’’

 

Iancu Ioan Florian cls.a X-a B,Liceul de Arte:

 

             ,, In perioada 7-9 aprilie am participat la săptămâna ,,Să știi mai multe sa fii mai bun’’ în cadrul căreia am avut ca oaspeți în școala noastra elevii claselor III-IV . M-a surprins extazul și curiozitatea lor , în ale desenului , fiind o experiență plăcută să-i îndrum în acest domeniu , precum m-au îndrumat și profesorii mei pe mine . Mi-ar face plăcere să particip la un proiect asemănător în viitorul apropiat .’’

 

Rotar Beatrice cl a Xa B,Liceul de Arte:

               ,,În perioada 7-9 aprilie , eu, împreună cu un grup de colegi am îndrumat elevii claselor III-IV a școliilor Vasile Goldiș și Mihai Eminescu într-o acțiune în favoarea descoperirii elevilor talentați , și în favoarea trăirii unei experiențe noi și minunate , nu numai pentru elevi, ci și pentru noi,îndrumătorii.’’

 

Potârniche Ion cl aVIII a B,Liceul de Arte:

     ,, Am participat la o activitate în săptămâna,,Să știi mai multe să fii mai bun’’ care s-a desfășurat în Liceul de Arte Regina Maria, la care am fost chemați eu și alți colegi pentru a ajuta un grup de copii  să deseneze. Pentru mine a fost o activitate educativă și mi-a facut mare plăcere să particip. Copiii au fost ascultători ,au avut multă imaginație și sper ca s-au distrat .’’

 

D-na prof.înv.primar VÎLCEANU DELIA de clasa a-IV-a, Sc. Gimn.”Vasile Goldiş” Alba Iulia:

            „Elevii participanţi s-au bucurat de experienţa colegilor mai mari din cls.a_X-a de la Liceul de arte alba Iulia, în cadrul unei acţiuni comune ce a vizat descoperirea minunatei lumi a desenului şi a picturii.În cadrul acestei activităi, elevii casei mele au descoperit tehnicile plastice prin care se ajunge la ceea ce cu toţi apreciem- arta picturilor, graficii şi performanţa desenului tehnic aplicat.Unii dintre elevi se vor orienta spre secţia de arte plastice a liceului chiar de la anul.Succes şi experienţe la fel de plăcute şi pe viitor!”

 

TUDORAŞCU DARIA, cls.a-IV-a,Şc.Gimn.”Vasile Goldiş”:

            „Exersez;zilnic exersez aplicaţii la matematică şi la limba română.În această săptămână am fost la o activitate „altfel”.Am exersat desenul în diferite tehnici.Şi parcă nici nu am început bine munca, pentru că alături de elevi de la liceu, totul a decurs cu o viteză uimitoare.Au trecut 3 ore ...foaia mea îmi zâmbea.reuşisem!Am învăţat cel mai plăcut „exersez”.      

            Mulţumesc doamnelor profesoare de la liceu pentru această oportunitate!”

D-nul învăţător DEMIAN MARIN, cls.a-IV-aD, Şc.Gimn.”Vasile Goldiş”Alba Iulia:

            „Activitatea propusă de d-na înv.Mărginean Georgeta şi colegii dânsei, prof. de arte plastice de la Liceul de Arte alba Iulia, a fost o surpriză plăcută şi pentru noi, cadrele didactice şi pentru elevi. Noi am avut ocazia să facem un schimb de experienţă plăcut,interesant despre cum este organizată activitatea profesorilor şi elevilor la discipline vocaţionale de specialitate:locul de lucru, timpul, organizarea pe grupe şi tematică.

            Pentru elevii din şcolile generale a fost o provocare în ceea ce priveşte încadrarea lor într-o astfel de zi de lucru.Am fost plăcut impresionat când am constatat că unii dintre elevii mei care nu au la disciplinele română şi Matematică un ritm susţinut de lucru, aici , la atelierele de desen au rezista 3 ore şi au rezolvat cerinţele foarte bine.

            Sunt binevenite astfel de proiecte.Aşteptăm următoarele activităţi comune!”

 

MORAR ŞTEFANIA, cls.a-IV-aD:

            „Am 2 fraţi la Liceul de Arte –secţia muzică.Ştiu cum învaţă ei şi mi-am dat seama că mie nu mi se potriveşte acest stil de lucru. Dar îmi place să desenez în timpul liber.Când ne-a spus d-nul învăţător despre această activitate am aşteptat cu sufletul la gură să văd câţiva „profesionişti” la lucru.

            Ce să spun? Am rămas uimită....Am luat împreună cu părinţii decizia ca din clasa a V-a să mă alătur şi eu fraţilor mei la Liceul de Arte, dar...la ARTE PLASTICE!

Mulţumesc pentru că mi-aţi deschis o uşă în viaţă!”

Prof.înv.primarJIMBOREAM LUCIA, Şc.Gimn.”Mihai Eminescu” Alba Iulia:

            „Cunosc din alte activităţi pe d-na înv. şi pe doamnele profesoare de arte plastice, fiind membri ai Despărţământului”Astra” Alba Iulia.Ştiam despre activitatea lor serioasă,devotamentul şi dăruirea spre meseria aleasă.De aceea m-am bucurat să vin cu elevii şi să experimentăm o zi alături de artişti.Minunat! spun acum şi eu, au spus atunci şi elevii.

            Vă dorim cât mai multe activităţi de acest fel!”